Un grup de întreprinzători din Maramureș a lansat proiectul celei mai ieftine mașini electriceMade in România, automobilele GTG urmând să fie asamblate la Baia Mare și vândute la un preț care pornește de la 13.700 de euro. Noile automobile asigură o autonomie de o zi în traficul din oraș.
„Cred că automobilele electrice pot deveni foarte accesibile tuturor. Credem că putem găsi soluția ca fiecare dintre noi, mai devreme sau mai târziu, să devină posesorul unui automobil electric care să-i rezolve problema imediată de deplasare de la punctul A la punctul B într-un oraș,” a declarat pentru Mediafax Gheorghe Mureșan, managerul firmei producătoare. „Inițial, am fost un mare producător de confecții textile, dar din cauza crizei, piața s-a redus dramatic. Umblând prin țări din Asia, am văzut cum au rezolvat alții problema transportului electric și așa ne-a venit ideea de a produce și în România mașini electrice. Îi admir ingeniozitatea și puterea de muncă a lui Elon Musk și de acolo ni se trage ideea, de la neliniștea permanentă specifică oamenilor de succes. Am încercat cu resurse minime, în condițiile pieței din România, să încropim o idee de afaceri în acest domeniu.”
Firma pe care o conduce vrea să producă, în viitor, mașini cu caroserie din PVC, astfel încât să se poziționeze pe piață drept producătorul celei mai ieftine mașini electrice din România.
Pentru a porni producția, întreprinzătorii din Baia Mare au luat legătura cu producători de componente auto din diverse țări – caroserie, cabluri, motor, electronică astfel că și-au făcut o idee despre ce presupune o astfel de afacere.
„Suntem în faza de implementare a proiectului, care se ridică la 1,5 milioane de euro, din care 74% din fonduri europene și restul din fonduri proprii. Proiectul presupune o linie de asamblare la Baia Mare și una de testare, aici urmând să lucreze peste 20 de angajați. Avem termen să punem în funcțiune linia de asamblare în februarie 2019, va avea o capacitate de 10 mașini pe schimb, iar pe an 4.000 de bucăți, în prima fază. Conceptul automobilelor aparține unui designer italian. Deja am scos pe piață primele mașini, două fiind asamblate la Baia Mare, celelalte două la un partener din București. Livrarea se face acum la trei luni, dar după punerea în funcțiune a liniei de asamblare termenul se va scurta la două-trei săptămâni”, a explicat Gheorghe Mureșan.
Firma va produce într-o primă fază, în cinci variante de culoare, două modele de automobile – Oxygen, cu 2 locuri și Ozone, cu 4 locuri, dar vrea să dezvolte și o autoutilitară transport marfă cu două locuri, numai bună pentru distribuții și livrare diverse produse în orașe.
Mașinile au o viteză maximă de 55 – 60 km/h, fiind asigurată o autonomie de o zi întreagă în traficul din oraș, încărcarea bateriei având loc peste noapte, la fel ca un telefon mobil. Încărcarea se face la o priză de 16 amperi, ușor de instalat în garajul de acasă.
Bateriile folosite sunt cu Pb-Gel, cele mai ieftine, cu o durată de viață de peste 5 ani și cu care se pot parcurge 50 – 60.000 de km, dezavantajul fiind că nu dispun de încărcare rapidă, dar producătorii intenționează să doteze mașinile, opțional, și cu baterii cu Litiu, care se încarcă rapid.
„Ne așteptăm ca acest tip de mașină să modifice comportamentul de cumpărare al utilizatorilor, pentru că, până acum, toată lumea își cumpăra mașini destinate distanțelor lungi, dar le folosea în oraș. Mașinile noastre sunt pentru folosire în oraș, sunt mici, ușor de parcat, se strecoară lejer în trafic, încap foarte ușor în locuri imposibile. Ozone are 2,90 m lungime, iar Oxygen doar 1,9 m lungime. Costul de transport ar fi de numai 2,5-3 lei/100 km”, a precizat managerul băimărean.
Costurile mașinilor pornesc de la 13.700 de euro și cresc în funcție de dotări, prețul fiind subvenționat 50%, în condițiile în care cumpărătorul plătește, în realitate, doar jumătate din sumă, prin programul Eco-tichet.
Una dintre mașinile electrice GTG aflate în circulație, un prototip produs la Baia Mare, este folosită de managerul firmei de doi ani, perioadă în care a testat-o, a văzut cum funcționează, ce performanțe înregistrează, ce mai trebuie completat pentru a deveni o mașină funcțională.
„Am parcurs cu ea până acum 8.000 de km, numai în oraș. Am economisit, astfel, 960 de kg de noxe poluante care nu au ajuns în atmosferă, mai mult decât greutatea mașinii. Cum ar fi dacă jumătate din mașinile care ar circula într-un oraș ar fi electrice? Ce aer s-ar respira? Zero poluare este un alt avantaj al unei mașini electrice”, a conchis Gheorghe Mureșan.